Handleiding | |||
|
Aantal gevonden publicaties : 23 (uit: 2042)
|
||
|
Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie
1. |
Boeknummer: 0121
Van stoom naar nieuwe stijl; 25 jaar spoorwegontwikkeling in Nederland Railverkeer; Railvervoer; Railwerktuigen; Reizigers; Stations; Stoommachines; Treinen (1970) [Albers, L J P; Jongh, J C de] 'Van stoom naar nieuwe stijl' is een samenvatting van de spoorwegontwikkeling in Nederland gedurende de laatste 25 jaar. Dit boek geeft veel feiten en plaatst ze in een verband waarbij vooral ook tot uiting komt dat NS de historie van zijn eigen bedrijf maar ten dele in eigen hand heeft gehad. J.H. de Bussy nv; 21 cm; ( Spoorwegen) |
2. |
Boeknummer: 0134
The Rainhill story. The great locomotive trail Railvervoer; Railwerktuigen; Stoommachines; Treinen (1980) [Burton, A] This book describes the story of an historic event which was to assure the future of the railways and the steam locomotive. The hundred and fiftieth (150) anniversary of Rainhill has been marked by the reconstruction of working replicas of the three main competing engines: The Rocket, Sans Pareil and Novelty. British Broadcasting Corporation; == Maak uw keuze ==; ( Technische Wetenschappen - Stoomtechniek) |
3. |
Boeknummer: 0203
Land transport III. Railway locomotives and rolling stock: part I - historical review Trammen; Transport; Treinen (1931) [Forward, E A] Handboek over locomotieven en rollend materieel van het Science Museum, South Kensington, vanaf 1804 tot 1930 Her Majesty's Stationery Office; == Maak uw keuze ==; ( Technische Wetenschappen - Stoomtechniek) |
4. |
Boeknummer: 0231
Tot gerief van de reiziger: vier eeuwen Amsterdam - Haarlem Geschiedenis Algemeen; Haarlem; Openbaar Vervoer; Railverkeer; Spoorwegen; Treinen (1989) [Ham, W van der] Geschiedenis van 400 jaar verbindingen tussen Amsterdam en Haarlem, zoals de trekvaart, de straatweg, de spoorweg en ontwikkelingen op het gebied van verkeer en communicatie, zoals telegraafverbinding, de internationale telefoonlijn en de eerste elektrische tramweg SDU; 24 cm; ( Geschiedenis algemeen en plaatselijk) |
5. |
Boeknummer: 0241
Om de macht over het water; De nationale waterstaatsdienst tussen staat en samenleving 1798-1849 Maatschappelijk leven; Openbaar bestuur; Overstromingen; Plassen; Polders; Politiek; Provincies; Railvervoer; Sluizen; Staatsrecht; Transport; Treinen; Verkeer en vervoer; Waterbouwkunde; Waterhuishouding; Waterschap; Waterschapswetgeving; Watersnood; Weg en Waterbouw; Wegen; Wet-en regelgeving; Zuiderzeewerken (2000) [Bosch, Toon] Tegen het decor van staats- en natievorming in de eerste helft van de 19de eeuw schetst Om de macht over het water de achtergrond van het ontstaan van de nationale waterstaatsdienst, zijn maatschappelijke rol, zijn internorganisatorische ontwikkeling en zijn omgang met de civiele techniek. Daarbij wordt aandacht besteed aan een aantal grote waterstaatkundige en infrastructurele werken uit de Bataafs-Franse tijd en het Koninkrijk der (Vereenigde) Nederlanden en de wijze waarop de beleidsvorming en de uitvoering daarvan zich voltrok. Het boek bevat ruim 100 illustraties en kaarten waarvan een aantal in kleur. Waterstaatszorg behoort tot de meest elementaire bestaansvoorwaarden in de Nederlandse Delta. Van oudsher lag de waterstaatszorg in handen van waterschappen en provinciebesturen. Hoewel indrukwekkende prestaties werden verricht en de faam van de Nederlandse waterbouwkunde ver over de landsgrenzen heen reikte, kleefden er de nodige nadelen aan dit waterstaatsbestel. Zo slaagde men niet in het beteugelen van waterstaatsproblemen die in de tweede helft van de 18de eeuw het fysieke voortbestaan van grote delen van het land bedreigden Vooraanstaande waterbouwkundigen, politici en verlichte burgers zagen in dat een ander grootschaliger type waterstaatszorg vereist was om deze gevaren af te kunnen wenden. Met de komst van de centraal bestuurde eenheidsstaat in 1798 werd in Nederland waterstaatsbeheer op nationale schaal geïntroduceerd Vanaf dat moment betrad de staat, vertegenwoordigd door de nationale waterstaatsdienst die vanaf 1848 als Rijkswaterstaat bekend stond als nieuwe actor het waterstaatsdomein. Europese Bibliotheek;  ( Geschiedenis van tijdperken) |
6. |
Boeknummer: 0262
Dampfmaschinen Modelbau Holzapfel Winterthur Gereedschappen; Modelbouw; Stoommachines; Treinen (1984) [Holzapfel, K] Catalogus van de stoommachine-modelbouw fabriek Holzapfel uit Winterthur, met materialen, onderdelen, halffabricaten, kant en klaar modellen, armaturen van/voor modelstoommachines, alsmede miniatuur stoomtractoren, locomotieven en benodigde gereedschappen voor zelfdoeners. Eigen beheer; 21 cm; ( Technische Wetenschappen - Stoomtechniek) |
7. |
Boeknummer: 0655
Stoom in de breesaap. De stoomlocomotieven bij Hoogovens Spoorwegen; Treinen (1980) [Lieshout, C A van] Boek vertelt over het vervoer per spoor over het terrein van Hoogovens IJmuiden BV. De eerste Hoogoven werd gebouwd in het duingebied "De Breesaap". Het boek beschrijft 42 jaar stoomtractie bij de Hoogovens. De eerste loco kwam in 1920 in dienst, de laatste ging in 1962 naar de sloper. de Alk; 15; ( Spoorwegen) |
8. |
Boeknummer: 0794
De Haarlemmermeerspoorlijnen in oude ansichten Bruggen; Haarlem; Haarlemmermeerspoorlijnen; Spoorwegen; Stations; Treinen; Verkeer en vervoer (1982) [Jonge, A W J de] 92 oude fotos met korte beschrijving van de spoorlijnen in de Haarlemmermeer. 2000: herdruk van de oorspronkelijke uitgave uit 1982 (boeknummer 1153). In dit boekje over de Haarlemmermeerspoorlijnen is getracht van vrijwel alle stations en halten die aan deze lokaalspoorwegen gelegen waren, een afbeelding te geven. Daarnaast zijn er ook enige foto's van bruggen, locomotiefdepots, dienstwoningen, enz. opgenomen. De Haarlemmermeerspoorlijnen liepen tussen Haarlem, Amsterdam, Nieuwersluis, Alphen a.d. Rijn en Leiden en het duurde van 1912 tot 1918 eer deze lijnen in gebruik genomen konden worden. Europese Bibliotheek;  ( Spoorwegen) |
9. |
Boeknummer: 0854
De Ontwerpopgave van het trace Aalsmeer - Haarlem van Haarlemmermeerspoorlijnen gedurende de jaren 1889-1912 Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Spoorwegen; Treinen (2008) [Rijpkema, J] Scriptie van Jan Rijpkema in het kader van de masteropleiding kunstgeschiedenis van de VU Amsterdam, specialisatie Architectuurgeschiedenis. Vrije Universiteit Amsterdam;  ( Spoorwegen) |
10. |
Boeknummer: 0886
Sporen : Een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Spoorwegen; Stations; Treinen (2007) [Wegman, W] Een oud stoomtreintje maakte op oudejaarsavond 1935 zijn laatste rit tussen Leiden, Hoofddorp en Haarlem. Nadat het als een schim in de nacht was verdwenen, uitgewuifd door een verdrietige bevolking, werden de rails vaak snel opgeruimd. Verslaggever Wim Wegman ging zeventig jaar later op zoek naar wat er nog in het landschap is terug te vinden van deze 'Haarlemmermeerlijnen'en deed vele verrassende ontdekkingen. Hij noteerde bovendien de soms grappige, soms verdrietige, vaak opmerkelijke, maar altijd gepassioneerde verhalen van de bewoners en gebruikers van de overgebleven spoorhuizen in het gebied. De serie 'Sporen' is verschenen in het Haarlems Dagblad en Leidsch Dagblad HDC Media;  ( Spoorwegen) |
11. |
Boeknummer: 0903
De Haarlemmermeerspoorlijnen in oude ansichten Bruggen; Haarlem; Haarlemmermeerspoorlijnen; Spoorwegen; Stations; Treinen; Verkeer en vervoer (2000) [Jonge, A W J de] 92 oude fotos met korte beschrijving van de spoorlijnen in de Haarlemmermeer. 2000: herdruk van de oorspronkelijke uitgave uit 1982 (boeknummer 1153). In dit boekje over de Haarlemmermeerspoorlijnen is getracht van vrijwel alle stations en halten die aan deze lokaalspoorwegen gelegen waren, een afbeelding te geven. Daarnaast zijn er ook enige foto's van bruggen, locomotiefdepots, dienstwoningen, enz. opgenomen. De Haarlemmermeerspoorlijnen liepen tussen Haarlem, Amsterdam, Nieuwersluis, Alphen a.d. Rijn en Leiden en het duurde van 1912 tot 1918 eer deze lijnen in gebruik genomen konden worden. Europese Bibliotheek;  ( Spoorwegen) |
12. |
Boeknummer: 1032
Sporen door de Haarlemmermeer Railverkeer; Railvervoer; Reizigers; Spoorwegen; Treinen (1984) [Russer, G A] De geschiedenis van de Haarlemmermeerspoorlijnen. In de jaren 1912-1918 werd in het gebied tussen de plaatsen Amsterdam, Amstelveen en Haarlem ruim 100 km spoorlijn geopend. De plaats Hoofddorp vormde in dit net een opmerkelijk knooppunt. Overal werd de trein met veel enthousiasme begroet, maar lang heeft de bloei van de Haarlemmermeer spoorlijnen niet geduurd. Eind 1935 werden de diensten op een deel van het net gestaakt; een ander deel werd voor het personenvervoer in de jaren '50 gesloten. Uitgeverij Pirola;  ( Spoorwegen) |
13. |
Boeknummer: 1099
De Haarlemmermeerspoorlijnen in oude Ansichten Bruggen; Haarlem; Haarlemmermeerspoorlijnen; Spoorwegen; Stations; Treinen; Verkeer en vervoer (2000) [Jonge, A W J de] 92 oude fotos met korte beschrijving van de spoorlijnen in de Haarlemmermeer. 2000: herdruk van de oorspronkelijke uitgave uit 1982 (boeknummer 1153). In dit boekje over de Haarlemmermeerspoorlijnen is getracht van vrijwel alle stations en halten die aan deze lokaalspoorwegen gelegen waren, een afbeelding te geven. Daarnaast zijn er ook enige foto's van bruggen, locomotiefdepots, dienstwoningen, enz. opgenomen. De Haarlemmermeerspoorlijnen liepen tussen Haarlem, Amsterdam, Nieuwersluis, Alphen a.d. Rijn en Leiden en het duurde van 1912 tot 1918 eer deze lijnen in gebruik genomen konden worden. Europeese Bibliotheek;  ( Spoorwegen) |
14. |
Boeknummer: 1153
Haarlemmermeer Spoorlijnen in oude ansichten Bruggen; Haarlem; Haarlemmermeerspoorlijnen; Spoorwegen; Treinen; Verkeer en vervoer; Stations (1982) [Jonge, A W J de] De geschiedenis van de Haarlemmermeerspoorlijnen. In dit boekje over de Haarlemmermeerspoorlijnen is getracht van vrijwel alle stations en halten die aan deze lokaalspoorwegen gelegen waren, een afbeelding te geven. Daarnaast zijn er ook enige foto's van bruggen, locomotiefdepots, dienstwoningen, enz. opgenomen. De Haarlemmermeerspoorlijnen liepen tussen Haarlem, Amsterdam, Nieuwersluis, Alphen a.d. Rijn en Leiden en het duurde van 1912 tot 1918 eer deze lijnen in gebruik genomen konden worden. Europese Bibliotheek;  ( Spoorwegen) |
15. |
Boeknummer: 1221
Sporen door de Haarlemmermeer Railverkeer; Railvervoer; Reizigers; Spoorwegen; Treinen (1984) [Russer, G A] De geschiedenis van de Haarlemmermeerspoorlijnen. In de jaren 1912-1918 werd in het gebied tussen de plaatsen Amsterdam, Amstelveen en Haarlem ruim 100 km spoorlijn geopend. De plaats Hoofddorp vormde in dit net een opmerkelijk knooppunt. Overal werd de trein met veel enthousiasme begroet, maar lang heeft de bloei van de Haarlemmermeer spoorlijnen niet geduurd. Eind 1935 werden de diensten op een deel van het net gestaakt; een ander deel werd voor het personenvervoer in de jaren '50 gesloten. Pirola;  ( Spoorwegen) |
16. |
Boeknummer: 1284
Spoortunnel Schiphol Railverkeer; Railvervoer; Reizigers; Schiphol; Spoorwegen; Treinen (1990) [Muylaert, J] Een uitgave van de Ned Spoorwegen in het kader van Rail 21: Sporen naar een nieuwe eeuw 1990. NV Nederlandse Spoorwegen;  ( Spoorwegen) |
17. |
Boeknummer: 1435
De ontwerpopgave voor het trace Aalsmeer-Haarlem van de Haarlemmermeerspoorlijnen 1889-1912 Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Spoorwegen; Treinen (2008) [Rijpkema, J] Scriptie van Jan Rijpkema in het kader van de masteropleiding kunstgeschiedenis van de VU Amsterdam, specialisatie Architectuurgeschiedenis. Vrije Universiteit Amsterdam; == Maak uw keuze ==; ( Spoorwegen) |
18. |
Boeknummer: 1452
Van Stoomtrein tot Schiphollijn Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Spoorwegen; Treinen (1978) [Bank, W] Geschiedenis van het railvervoer in de Haarlemmermeer van 2/8-1912 tot 21/12-1978. Poster in dokumentenkast 11 in Gemeentehuis. Haarlemmermeer, Gemeentearchief;  ( Spoorwegen) |
19. |
Boeknummer: 1505
Haarlemmerliede en Spaarnwoude Forten; Halfweg; Ringvaart; Stelling van Amsterdam; Suikerfabriek; Treinen; Vaarten; Waterschap (2018) [Van de Poll, F] Van veenwildernis tot wonen in het groen. Met voorwoord van Burgemeester Heiligers. Haarlemmerliede en Spaarnwoude vormt een bijzonder gebied. Een groene oase tussen Haarlem en Amsterdam en pal naast Schiphol. Een gebied ook waar tal van sporen uit het verleden te zien zijn: de sluizen bij Halfweg en Spaarndam, de trekvaart tussen Haarlem en Amsterdam uit de 17de eeuw, de oudste spoorlijn van ons land, een drietal forten van de Stelling van Amsterdam, het uitgestrekte complex van de voormalige suikerfabriek in Halfweg, etc. Kantoor Verschoor boekmakers;  ( dorpen.planologie) |
20. |
Boeknummer: 1531
Sporen : Een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Spoorwegen; Stations; Treinen (2007) [Wegman, W] Een oud stoomtreintje maakte op oudejaarsavond 1935 zijn laatste rit tussen Leiden, Hoofddorp en Haarlem. Nadat het als een schim in de nacht was verdwenen, uitgewuifd door een verdrietige bevolking, werden de rails vaak snel opgeruimd. Verslaggever Wim Wegman ging zeventig jaar later op zoek naar wat er nog in het landschap is terug te vinden van deze 'Haarlemmermeerlijnen'en deed vele verrassende ontdekkingen. Hij noteerde bovendien de soms grappige, soms verdrietige, vaak opmerkelijke, maar altijd gepassioneerde verhalen van de bewoners en gebruikers van de overgebleven spoorhuizen in het gebied. De serie 'Sporen' is verschenen in het Haarlems Dagblad en Leidsch Dagblad HDC Media;  ( Spoorwegen) |
21. |
Boeknummer: 1686
Haarlemmerliede en Spaarnwoude Forten; Halfweg; Ringvaart; Stelling van Amsterdam; Suikerfabriek; Treinen; Vaarten; Waterschap (2018) [Van de Poll, F] Van veenwildernis tot wonen in het groen. Met voorwoord van Burgemeester Heiligers. Haarlemmerliede en Spaarnwoude vormt een bijzonder gebied. Een groene oase tussen Haarlem en Amsterdam en pal naast Schiphol. Een gebied ook waar tal van sporen uit het verleden te zien zijn: de sluizen bij Halfweg en Spaarndam, de trekvaart tussen Haarlem en Amsterdam uit de 17de eeuw, de oudste spoorlijn van ons land, een drietal forten van de Stelling van Amsterdam, het uitgestrekte complex van de voormalige suikerfabriek in Halfweg, etc. Kantoor Verschoor boekmakers;  ( dorpen.planologie) |
22. |
Boeknummer: 1789
Sporen 2 - Een zoektocht langs de resten van de Haarlemmermeerlijnen Geschiedenis Haarlemmermeer; Haarlemmermeerspoorlijnen; Railverkeer; Railvervoer; Stations; Treinen (2010) [Wegman, W] De Haarlemmermeerlijnen. In dit boek worden de lijnen Amsterdam-Uithoorn, Aalsmeer-Nieuwersluis en Uithoorn-Alphen aan den Rijn beschreven. HDC Media;  ( Spoorwegen) |
23. |
Boeknummer: 1977
Haarlemmerliede en Spaarnwoude Forten; Halfweg; Ringvaart; Stelling van Amsterdam; Suikerfabriek; Treinen; Vaarten; Waterschap (2018) [Van de Poll, F] Van veenwildernis tot wonen in het groen. Met voorwoord van Burgemeester Heiligers. Haarlemmerliede en Spaarnwoude vormt een bijzonder gebied. Een groene oase tussen Haarlem en Amsterdam en pal naast Schiphol. Een gebied ook waar tal van sporen uit het verleden te zien zijn: de sluizen bij Halfweg en Spaarndam, de trekvaart tussen Haarlem en Amsterdam uit de 17de eeuw, de oudste spoorlijn van ons land, een drietal forten van de Stelling van Amsterdam, het uitgestrekte complex van de voormalige suikerfabriek in Halfweg, etc. Kantoor Verschoor boekmakers;  ( dorpen.planologie) |
Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 11 september 2023
Deze website is onderdeel van Stichting Haarlemmermeermuseum De Cruquius. Klik hier om u aan te melden voor onze nieuwsbrief